Wednesday, April 14, 2021

Material Culture and Identities in Egyptology: Towards a Better Understanding of Cultural Encounters and their Influence on Material Culture

ISBN 978-3-7001-8798-1
Print Edition
ISBN 978-3-7001-8897-1
Online Edition
AESL - Archaeology of Egypt, Sudan and the Levant 3 
2021,  130 Seiten, gebunden, englisch, 29,7x21cm,
€  85,00   
Open access


Bettina BADER
is head of the research group Archaeology in Egypt and Sudan at the Austrian Archaeological Institute, ÖAW

The book examines the connection between identity and material culture, which forms the backbone of archaeology. The assumed direct relationship between the things of daily life and the aspects of identity such as gender, age or ethnicity to name but a few is challenged under consideration of post-colonial theories and critically applied to a case study in ancient Egypt (Tell el-Dab'a), which provides exclusively material culture for interpretation. Besides a detailed introduction to the formation and current use of aspects of identity and culture concepts with special regard to archaeology, definitions (such as 'entanglement' and 'appropriation') and a placement of fusions of material culture from various areas in the theoretical framework are proposed.

Die Arbeit behandelt den Zusammenhang von Identität und materieller Kultur, der grundlegender Gegenstand der archäologischen Forschung ist. Eine direkte Beziehung zwischen den Dingen des täglichen Lebens und den Identitätsaspekten der Menschen (Geschlecht, Alter, Ethnie, u.a.) wird im Einklang mit post-kolonialen Theorien kritisch hinterfragt und anhand einer Fallstudie aus dem alten Ägypten (Tell el-Dab‘a) thematisiert, die ausschließlich materielle Kultur zur Interpretation bietet. Neben einer ausführlichen Einleitung zur Formation von Identitätsaspekten und Kulturkonzepten im Hinblick auf die Archäologie, werden Definitionen ('Verflechtung' und 'Aneignung') und eine Platzierung von Fusionen von materieller Kultur unterschiedlicher Bereiche im theoretischen Gerüst vorgeschlagen.

 

No comments:

Post a Comment