By Christian Brady
The Text of Targum Lamentations from
MS Codex Vaticanus Urbinas Hebr. 1
This text is from the MS Urb. 1, represented without the vocalization. There is the occasional meaningless error in the MSS which I have omitted from this transcription, such as the additional ל in 1.3, and I have expanded the ligature formed at the end of ישראל by the combination of א ל. For more details concerning the MS see Brady, Vindicating God, Appendix 1, and the Introduction and Notes to Étan Levine’s facsimile edition, The Targum of the Five Megillot. It is this facsimile which I used for my readings.
Read the restפרק א1 אמר ירמיהו נביא וכהנא רבא איכדין אתגזר על ירושלם ועל עמהא לאתדנא בתירוכין ולמספד עליהון איכה היכמה דאתדנן אדם וחוה דאתרכו מגנתא דעדן ואספד עלויהון מרי עלמא איכה ענת מדת דינא וכן אמרת על סגיאות חובהא אשתדר ומה דבגוהא בגין תהא יתבא בלחודהא כגבר דמכתש סגירו על בסריה דבלחודוהי יתיב וקרתא דהוה מליא אוכלוסין ועממין סגיאין אתרוקנת מנהון והות דמיא כארמלא ודמתרברבא בעמיא ושליטא באפרכיא והוון מסקין לה מסין הדרת למהוי מכיכא ולמתן לה כרגא בתר דנא2 כד שלח משה נביא עזגדין לאללא ית ארעא תבו עזגדיא ואסיקו טיב ביש על ארעא דישראל וההוא ליליא תשעא יומין באב הוה וכד שמעו עמא בית ישראל ית בשורתא בישתא הדא דאתבשרו על ארעא דישראל נטלו עמא ית קלהון ובכו עמא בית ישראל בליליא ההוא מן יד תקיף רוגזא דיי עלויהון וגזר למהוי בכן בליליא הדא לדריהון על חורבן בית מוקדשא וכדו אתאמר בנבואה לירמיהו כהנא רבא למהוי חריבא ירושלם על ידוי דנבוכד נצר רשיעא אין לא תייבין בתתובא מן יד עאל אוכח לעמא בית ישראל וסריבו לקבלא בכן עאל נבוכד נצר רשיעא וצדא ית ירושלם ובית מקדשא אוקיד בנורא בתשע יומין בירחא דאב וביה בליליא בכיאת כנשתא דישראל בכותא ודמעא זליג על לסתהא לית די ימלל תנחומין על לבהא מן כל טעוותא די רחימת למיזל בתריהון ובגין כן כל חברהא ארשיעו בהא אתהפכו למהוי לה לבעיל דבבין3 אזלו בית יהודה בגלותא על דהוו מענן יתמין וארמלן ועל סגיאות פולחנא דהוו מפלחין באחיהון בני ישראל דאזדבנו להון ולא קרו חירותא לעבדיהון ולאמהתהון דהוו מזרעית ישראל ובגין כן אף אנון אתמסרו ביד עממיא וכנשתא דבית יהודה יתבא בגו עממיא ולא אשכחת נייח מפולחנא קשיא דשעבידו יתה [וכל דהוה רדיף יתה אדביקו יתה] כד היא מתחבאה בין תחומיא ואעיקו לה4 כל זמן דהות ירושלם מתבניא סריבו בני ישראל למסק לאתחזאה קדם יי תלת זמנין בשתא ועל חוביהון דישראל אתצדיאת ירושלם ואתעבידו שבילי ציון אבילן מדלית עאיל בה בזמן מועדיא כל תרעהא צדיין וכהנתא אניחן על דבטילו קורבניא בתולתא ספדן על דפסקו למפק בחמשא עשר יומא באב וביומא דכפור דהוא בעשרא יומין בתשרי לחנגא בחנגין אף איהיא מריר לבא לחדא5 הוו מעיקהא מתמנן עלהא לרישין ובעלי דבבהא הוו יתבין בשלוה ארום יי תבר יתה על סגי]אות[ מרודהא רבייהא אזלו בשבייתא קדם מעיקא
No comments:
Post a Comment