Tuesday, February 28, 2017

Open Access Journal: Phasis: Greek and Roman studies

Phasis: Greek and Roman studies
ISSN: 1512-1046 (print)
ISSN: 2346-8459 (online)
Phasis is published annually since 1999 by the Institute of Classical, Byzantine and Modern Greek Studies of the Ivane Javakhishvili Tbilisi State University.

Phasis publishes original contributions in all areas of Classical, Byzantine and Modern Greek Studies, including literature, history, languages, philosophy, religion, art and archaeology. The journal also welcomes submissions on the reception of the ancient world.

Phasis publishes articles in English, German, French, Italian and Modern Greek languages.

2013

Vol 16, No 19 (2013): Les jeux de mots chez Ausone

Les recherches formelles occupent une place importante dans la poésie d’Ausone.[1] Elles prennent quatre aspects principaux: la virtuosité métri­que, le bilinguisme, le centon, et les jeux sur les mots. Le premier aspect est illustré par les treize pièces du Technopaegnion, et, si on la considère comme authentique,[2] par l’Oratio consulis Ausonii, prière à Dieu en vers rho­paliques (rhopalon signifie massue; les 42 hexamètres de cette prière sont constitués de cinq mots comportant dans l’ordre, une, deux, trois, quatre et cinq syllabes, suggérant ainsi la forme évasée d’une massue). Le deuxième aspect[3] est surtout sensible dans les Epistulae (IV, VI, VIII, XX Green; la VI est la plus élaborée de ce point de vue, contenant notamment des mots hybrides dont une partie est grecque et l’autre latine), les Épigrammes (31, 35, 41, 82, 85-87, 100 Green; c’est une sorte de clin d’œil pour rappeler l’inspiration souvent grecque de l’oeuvre) et le Ludus septem sapientum. Le scabreux Cento nuptialis, centon virgilien beaucoup étudié,[4] constitue le troisième aspect. Pour le quatrième, on trouve quelques jeux sur les lettres de l’alphabet dans les Épigrammes (85-87 Green), et partout d’assez nombreux jeux de mots. Ce sont les jeux de mots qui nous retiendront ici. On distinguera les jeux sur les noms communs et ceux sur les noms propres.

Vol 16, No 18 (2013): Sacerdotesse dalle denominazioni animali: lessico animale e ruolo del femminile nella divinazione

“È una strategia pressoché generale – tra le umane culture – quella di ricorrere a una simbologia animale (e al valore sacrale ad essa attribuito) per conferire una concreta leggibilità al sovrumano e ai possibili rapporti tra questo e il piano umano“ (Mazzoleni, 2009, 21). Riprendo con queste parole l’incipit di un articolo apparso in un recente volume collettaneo dal titolo Animali tra mito e simbolo perché lo ritengo particolarmente utile per introdurre il tema che intendo trattare.

Vol 16, No 17 (2013): Die politisch-historischen Motive in Aristophanes Batrachoi

Die altgriechische Komödie, und besonders die Werke von Aristophanes sind mit hoher Wahrscheinlichkeit politisch und ihre Hauptthematik ist gerade die Satire und die Verspottung über die politischen Personen und Ereignisse. Ganz korrekt nennt R. Gordesiani den Aristophanes (1,475) – “den größten Vertreter der politischen Komödie.“
Es ist nennenswert, dass die aktive Wirkungszeit des Aristophanes die letzten 30 Jahren des 5. Jahrhunderts v. Chr. war. Dies umfasst den Zeit­raum in dem eine große Menge der sozial-politischen und gesell­schaft­lichen Probleme wegen des schweren und schrecklichen Peloponnesischen Krieges in Athen in Vordergrund stand.

Vol 16, No 16 (2013): Commune Ius Animantium (Clem. 1.18.2): Seneca's Naturalism and the Problem of Animal Rights

1. Debating the Limits of Interspecific Violence: Ancient and Modern Bioethics
In the public debate of our times, scientific researchers and supporters of animal rights seem sometimes to pursue conflicting goals. Wide-ranging controversies have arisen over the bioethical implications of the use of animals in medical research, and a rift has apparently developed between two noble purposes: on the one hand, the discovery or refinement of therapeutic methods for human diseases; on the other, the respect for animal life and dignity. Seen from a similar perspective, human happiness and ecological behavior – the good of animals and that of men – run on parallel, if not diverging, tracks.

Vol 16, No 15 (2013): Das römische Reich als Gefahr für den Zusammenhalt der hunnischen Kriegerkoalition

Die Beziehungen zwischen reiternomadischen und agrarischen Kulturen in der Spätantike und im frühen Mittelalter sind seit einigen Jahren ver­mehrt in den Fokus der Forschung gerückt. Man sucht nach Gesetz­mäßigkeiten im Verhältnis zwischen beiden Sphären, nach Mechanismen, die die Beziehungen zwischen ihnen regulierten und die darüber mitentschieden, ob sie sich friedlich oder feindlich gestalteten. Denn der ‚ende­mische Konflikt‘ zwischen Reiternomaden und Bauern, den bei­spiels­­weise Denis Sinor in seinen Forschungen konstatiert hat,[1] hat unterschiedliche Folgen gezeitigt, er zwang die Kontrahenten immer wie­der zur militärischen Auseinandersetzung, ermöglichte ihnen jedoch auch, Mittel und Wege zu finden, voneinander zu profitieren und gar ge­mein­sa­me Interessen zu identifizieren. Am Beispiel der europäischen Hun­nen will ich im folgenden zeigen, welche spezielle Ausprägung die Konflikt­be­ziehung zwischen Reiternomaden und Seßhaften beiderseits der Donau in der Spätantike erfahren hat. Es ist keineswegs ausgemacht, daß Aggression und Reaktion, Täter- und Opferstatus, Gewaltanwendung und Ge­walter­leiden dabei so eindeutig verteilt waren, wie es in unserer Über­lieferung und in der sich mit ihr auseinandersetzenden Forschungs­literatur bis heute niederschlägt.[2]
 

Vol 16, No 14 (2013): Iconographic Aspects of the Winged Demon of the Villa dei Misteri

The atmospheric and ambiguous Dionysiac megalography in the Villa dei Misteri – and above all its mysterious demon in a short dress, a pair of hunting boots and holding a scourge – has always attracted the attention of scholars. In the following pages I shall concentrate in particular on a few iconographic aspects, focusing in particular on Italic and Etruscan documents. My considerations will be aimed at clarifying the position of the demon in the previous and contemporary art and underlining – as far as possible – a few possible hints regarding its value.[1] Since the interpre­tation of the character and its function is particularly controversial among the scholars, a preliminary excursus on the status quaestionis is required.
The Controversial Meaning of a Mysterious Presence

Vol 16, No 13 (2013): Literatur und Altertumswissenschaft in Deutschland um 1800

Im europäischen Humanismus des 18. Jahrhunderts ist eine deutliche ‚Materialisierung’ – eine Erweiterung und Neuinterpretation der Mate­rial­basis – zu erkennen. Sie betrifft zwar in erster Linie Malerei, Plastik und Architektur bzw. Archäologie und Kunstgeschichte, ist aber auch für die textgebundene Kenntnis der Antike relevant – im künstlerischen Bereich für die Literatur, im wissenschaftlichen für die Philologie. Bei allen stilisierenden und verklärenden Zügen beruht das Antikebild dieser Zeit keineswegs auf ‚freischwebenden’ Idealen und Utopien, sondern entbehrt durchaus nicht der materiellen Fundierung. Dabei sei betont, dass die heute übliche Trennung zwischen den Disziplinen der Alten Geschichte, der Klassischen Archäologie und der Klassischen Philologie sich erst herauszubilden begann, dass also die vorrangige Behandlung philo­logischer Fragen die Berücksichtigung der verwandten altertums­wissenschaftlichen Fachgebiete nicht ausschloss. Vorausgeschickt sei auch, dass es im literarischen Feld weniger um Neuentdeckungen ging als vielmehr um neue Denkansätze und Methoden bei der Deutung bekannten Materials.

Vol 16, No 12 (2013): Exotic Animals as a Manifestation of Royal luxuria. Rulers and Their Menageris: From the Pompe of Ptolemy II Philadelphu

The world which was left by Alexander the Great became the world of world of τρυφή[1] and luxuria. Pomp and circumstance made their way to the everyday life of the royal courts. The commodities imported from the East certified the wealth of the monarchs and emperors and were their means of propaganda. Among the Hellenistic and Roman rulers and aristocrats a fashion for collecting animal curiosities appeared. In the following paragraphs I shall discuss in particular this feature of luxury, which refers to acquiring interesting and rare animal species.[2]The issue of exotic animals in Greco-Roman antiquity is vast; therefore this paper shall concentrate especially on the aspect of royal collections of the exotic animals, and their function as luxury commodities.

Vol 16, No 11 (2013): The Behistun Inscription and the Res Gestae Divi Augusti

Intertextuality between Greek and Latin texts is well known and – in recent decades – has been well studied. It seems though that common elements also appear in earlier texts, from other, mostly oriental countries, such as Egypt, Persia or Israel. In this article we intend to demonstrate the case of a Persian and a Latin text, in order to support the hypothesis of a common Indo-European literature (in addition to an Indo-European mythology and language). 

Vol 16, No 10 (2013): A New Opportunity for Regional Scholarly Partnership

An international EpiDoc XML Workshop took place between 03. and 07.09.2013. at the Sv. Kliment Ohridski University of Sofia. It was one of a series of events that include EpiDoc training and are held on several occasions in different institutions around the globe each year. Its target audience are scholars dealing with ancient epigraphy and willing to participate in digitization initiatives or start their own projects in this field. 

Vol 16, No 9 (2013): Großer Begleiter des großen Werkes

Die Veröffentlichung der Geschichte der römischen Literatur des berühmten Altphilologen Michael von Albrecht im Jahr 1992 war für die klassische Philologie ein wichtiges Ereignis. Obwohl zu dieser Zeit nicht wenige Lehr­bü­cher über Geschichte der lateinsprachigen Literatur existierten, fand das zweibändige Werk von Michael von Albrecht sehr großen Ank­lang. Bereits 1994 wurde das Werk ein zweites Mal publiziert. 2012 liegt die dritte verbesserte und erweiterte Auflage vor. Die Fachleute beto­nen einstimmig, dass der Verfasser des Werkes die optimale goldene Mitte zwischen einer mehrbändigen Schanz-Hosius Geschichte und ver­hältnis­mäßig kürzeren Lehrbüchern gefunden hat, dass er eine eigene Methode des Aufbaus der Literaturgeschichte bietet, die die neuen Mög­lichkeiten der Verständigung der Werke von römischen Autoren geben, dass wir dieses Werk zu den besten Literaturgeschichten zählen müssen.

Vol 16, No 8 (2013): Overview of the Georgian Research into Byzantine and Medieval Georgian Patristic Theology

Preliminary note: This report does not aim to display a complete picture of the topic ranging from the Early to the High Middle Ages. Rather, it intends to present some general information on the research carried out by Georgian scholars from the turn of the 20th century onward, providing at the same time only the general spectrum of the research in reference to the major achievements of the Patristic thought, as reflected in Georgian literary tradition. The reader will neither find the prolific activity of foreign Kartvelologists, for it deserves a special scholarly attention and could not be included in this brief bibliographical survey, the main goal of which is to focus on the efforts applied by Georgian scholars of communistic and post communistic times in reviving the nation-building historical identity, which is deeply rooted in the Byzantine cultural past.
Codicology (catalogues, descriptive catalogues, guides) and Paleography
As far as the literary legacy of the Middle Ages per se implies the national manuscript tradition, it is reasonable to begin on a more general scale with an introductory section on manuscripts, proceeding to the publications specifically in and circa the subject matter. 

Vol 16, No 7 (2013): The Phenomenon of Mass Madness in Bacchae by Euripides

Scientists started studying masses, mass behaviour, and mass state of consciousness, including mass madness, in the 19th c. However, Euripides seems to have studied this phenomenon back in the 5th c. BC, as he shows extremely precise and deep knowledge of the problem in his works. We believe that mass madness is best described in his Bacchae, where Dionysian mania deliberately or accidentally spans almost a whole city, making people to behave in a similar manner. All female residents of Thebes suddenly go mad, abandon their homes and rush to Mount Cithaeron. It is Dionysus, who leads to the change of consciousness in the city – mass madness – by sending them μανία. Cadmus and blind prophet Tiresias try to join the mad women and Pentheus wants to curb madness in the city. Despite Pentheus' resistance, he too dresses like mad women and repeats their movements. At the end of the tragedy, Pentheus is torn apart by Theban women, including his mother Agave.

Vol 16, No 6 (2013): Hellenistic Koine and Modern Global Languages

In the history of mankind the phenomenon known as a world or global language has been developed based on various social-political, socio-economic or religious-cultural factors.

Vol 16, No 5 (2013): H Αλεξανδρινή Γραμματεία – Πηγή των Γνώσεών μας περί της Αδριατικής

Η Αλεξανδρινή Γραμματεία μας παρέδωσε μία καθολική αποτύπωση του κόσμου, όπως τον εγνώριζαν οι Έλληνες. Για πρώτη φορά στην Ιστορία της ανθρωπότητας η Έρευνα ενθαρρύνεται χωρίς κανένα περιορισμό και χρηματοδοτείται από το κράτος. Όλοι οι θησαυροί πληροφοριών του παρελθόντος, καταγεγραμμένοι σε Ύμνους, Ποιήματα, Ιστορικά, Επιστη­μο­­νικά και Φιλοσοφικά κείμενα κωδικοποιούνται, σχολιάζονται και ταξινομούνται σε ένα Ταμείο Γνώσης, προσσιτό στον καθένα. Παλαιές ή νέες γνώσεις έρχονται διαρκώς, αξιολογούνται και προστίθενται στις ήδη υπάρχουσες. Μέσα από αυτήν την ροή και διακτίνηση της Γνώσης, διαθέτουμε και τα στοιχεία για μία άλλη, λιγότερο διερευνημένη Γνώση των Ελλήνων για τις Δαλματικές ακτές, η οποία σύρει από το χρόνια <του Μύθου>. Αυτή η Οικουμένη των Ελλήνων στην Αδριατική, είναι εγγύτερη στην αρχική κοιτίδα τους αλλά ελάχιστη γνωστή. 

Vol 16, No 4 (2013): Elagabalo: un esperimento monoteistico?

È ben noto come l'imperatore Marco Aurelio Antonino, altrimenti noto con l'appellativo di Elagabalo, abbia elaborato una teologia solare in cui veniva messo al centro il dio di origine siriaca El-Gabal, proveniente dalla città di Emesa (odierna Homs). È un culto aniconico in cui veniva venerato un betile, costituito da una pietra nera, di forma conica, forse un meteori­te.[1] La pietra veniva trasportata su un carro con ornamenti d'oro, che evo­cava il carro del sole della tradizione greco-romana, senza auriga, mentre l'imperatore, davanti al carro, la venerava camminando all'indietro.[2] Tale culto siriaco, già introdotto a Roma dai primi imperatori della dinastia severiana,[3] fu sviluppato dall'imperatore Elagabalo, che sfruttò il culto del Sole già diffuso nel mondo greco-romano per innestarvi il culto siriaco.[4]

Vol 16, No 3 (2013): Η Ιδιαιτερότητα της Γλώσσας του Νίκου Καζαντζάκη

Η γλώσσα του Νίκου Καζαντζάκη είναι ένας θησαυρός, που ως τις ημέρες μας δεν έχει μελετηθεί συστηματικά. Η γλώσσα του έχει πολλές ιδιαιτε­ρότητες, δεν είναι ούτε δημοτική ούτε καθαρεύουσα, είναι ανά­μεικτη από ποιητικά και πεζογραφικά στοιχεία, από διαλεκτικά δάνεια και και­νούργιες λέξεις, από στοιχεία που έχουν σημασιολογική διαφάνεια και από άλλα που και οι ειδικοί δυσκολεύονται να μαντέψουν την σημασία τους.

Vol 16, No 2 (2013): Considerazioni sulle performances musicali nelle feste demetriache in Sicilia

In Sicilia il rinvenimento di statuette femminili single o in gruppo che suonano o reggono strumenti musicali in aree sacre dedicate alle divinità femminili, sembrano in relazione con le feste demetriache e con la musica e la danza eseguite anche nel corso delle Tesmoforie. Le terrecotte documentano l’importanza di particolari strumenti musicali nell’ambito mitico e rituale di Demetra. 

Vol 16, No 1 (2013): The Antiquity and the Ancient Georgian Literature

Interest in Classical and Byzantine cultural heritage had a centuries-old tradition in Old Georgia. There are two factors serving to explain the emergence of this tradition the significance of Greek culture, and the close Greek-Georgian contacts, particularly those of the ancient Georgian population with its pre-Hellenic counterpart, reflected in the mythology, literature and numerous historical sources of these countries.

2012


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