Theuer, Gabriele (2000). Der Mondgott in den Religionen Syrien-Palästinas: Unter besonderer Berücksichtigung von KTU 1.24. Freiburg, Switzerland / Göttingen, Germany: Universitätsverlag / Vandenhoeck & Ruprecht.
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This volume discusses the veneration of the moon god in Syria-Palestine from the documents of Ugarit (Late Bronze Age) through the religions of the Phoenicians, the Aramaeans and the peoples of the Trans-Jordanian area, and it finally discusses indication of his veneration in Israel and Judah.
The first part deals with the significance of the West Semitic moon god yrh in the pantheon and society of Ugarit, whereby special attention is given to a poem about the wedding of this moon god with the moon goddess nkl (Nikkal). This poem as well as other mythological and epic texts and the Ugaritic god-lists and rituals indicate the connection of the moon god to the subject areas of „wedding”, „fertility” and „childbirth”, but also to those of „death” and „underworld”, especially in his manifestation as new moon. The documents further show that the moon god is one of the important deities of the Ugaritic pantheon, whereas the moon goddess nkl is of rather less importance.
The second part deals with the moon worship in Syria-Palestine from the Iron Age to Hellenistic times. What is remarkable here is the predominance of the moon cult of Harran, especially under the reign of the Neo-Assyrian kings and the Neo-Babylonian king Nabonid, that is from the ninth to the sixth century BC. At that time, particularly from the eighth to the sixth century, worship of the moon flourished in Judah and Jerusalem as well, as several as well as many seals. This phenomenon is mainly due to Assyrian-Aramaean influence in Judah. For another part, however, the roots of moon worship are also found in autochthonous lunar cults of the region. In particular, an examination of different texts of Syria-Palestine shows a continuing worship of the moon god, the West Semitic yrḥ as well as the Aramaean moon god šhr und a deity šgr (Šaggar). When Jahwe monotheism was established eventually in Judah, some characteristic features of the former moon god were incorporated into the image of Jahwe.
Spieser, Cathie (2000). Les noms du Pharaon: Comme êtres autonomes au Nouvel Empire. Fribourg, Switzerland / Göttingen, Germany: Éditions Universitaires / Vandenhoeck & Ruprecht.
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L'importance accordée au nom de manière générale en Egypte ancienne a été maintes fois relevée. Cet ouvrage se concentre sur un aspect des noms royaux, qui par leurs hautes valeurs magiques et créatrices, peuvent dans certaines circonstances posséder la qualité de substitut pour la représentation anthropomorphe du roi. Les noms du roi ainsi doués d'autonomie sont conçus comme des entités physiquement représentées qui manifestent des aspects divins à la fois immanents et changeants du roi. Les noms peuvent compter comme image pour un roi mais ne sont pas à considérer comme fournissant une équivalence à la représentation figurée d'un souverain, laquelle demeure rattachée à son aspect terrestre. Les aspects de la nature multiple et divine du roi, perceptibles dans son nom, sont cernés à travers une étude aussi complète que possible. Privilégiant la vision globale à une étude trop analytique et réductrice, l'auteur tient compte de l'extrême diversité iconographique qui se développe au Nouvel Empire. Elle remet également en question la lecture et la compréhension de certaines images d'une manière qui engage notamment à revoir le concept encore débattu de la ‘personnification’. Ce thème est particulièrement révélateur de nouvelles conceptions idéologiques de la royauté pharaonique qui se développent au cours du Nouvel Empire et dont les origines s'ancrent profondément dans le passé de la culture égyptienne.
Hymnen der Alten Welt im Kulturvergleich. Edited by: Burkert, Walter; Stolz, Fritz (1994). Freiburg, Switzerland / Göttingen, Germany: Universitätsverlag / Vandenhoeck & Ruprecht.
Abstract
Hymnen gehören zu den grundlegenden religösen Äusserungen der klassischen Antike, des Alten Orients, der frühen indogermanischen und der biblischen Welt. Was macht den Hymnus aus, was leistet er, wie verhält er sich zu anderen Typen religiöser Äusserungen? Lässt sich eine Geschichte des Hymnus in den einzelnen Schriftkulturen nachzeichnen, gibt es historische Berührungspunkte in der Hymnik der verschiedenen Kulturen? Solche Fragen stellen vor die Aufgabe, die methodischen Zugänge zur Gattung "Hymnus" und interkulturelle Vergleichsmöglichkeiten zu reflektieren. Die in diesem Bande versammelten Aufsätze gehen von verschiedenen Ausgangspunkten den genannten Problemen nach, so dass ein informativer Überblick über die historische, religionswissenschaftliche, theologische und komparatistische Diskussionslage entsteht.
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