VISUAL PAST is an open-access online journal dedicated to the interdisciplinary study of past visual cultures. It refers to the study of images and the visual as roughly outlined by visual culture studies, Bildwissenschaften and similar areas which became apparent in the wake of the iconic and the pictorial turn. VISUAL PAST is understood as a forum for diverse directions, not privileging certain theories, methodological positions, or paradigms. Accordingly, it is not devoted to singular disciplines but favours trans- and interdisciplinary approaches.Editors: Jacobus Bracker & Martina Seifert
Current issue
3.1, 2016
Special Issue: Visuelle Narrative — Kulturelle Identitäten/Visual Narratives — Cultural Identities
Frontmatter, p. I—VIIdownload: PDF
Einleitung: Homo pictor meets homo narrans, p. 1—12download article: PDF
That’s so 10 seconds ago – Geschichten erzählen mit (flüchtigen) Bildern, p. 21—47download article: PDF
Erzählkunst des Ornaments in der Architektur. Ein ungarisches Beispiel der nationalen Formensprache, p. 49—89download article: PDF
Frida Kahlo and Mexican Tradition Identity, p. 91—107download article: PDF
Women in the Partition of India: Graphic Narratives, p. 109—127download article: PDF
Referenzstrategien auf stadtrömischen Sarkophagen. Narrative Brücken zwischen Kasten und Deckel, p. 129—150download article: PDF
The Narrative Potential of Spaces Devoid of Purpose, p. 151—161download article: PDF
Mantle Figures and Visual Perception in Attic Red-Figure Vase Painting, p. 163—198download article: PDF
Körper und Zeichen. Das Verstehen interaktiver Mediensysteme im Kontext phänosemiotischer Wahrnehmungsdynamik, p. 199—223download article: PDF
The Visual as Part of the Multichannel Performative Narration in Theatre Stagings. With an Exemplary Analysis of Robert Wilson’s Staging of the 66th Shakespeare Sonnet, p. 225—245download article: PDF
A Passion for Order: Classifications for Narrative Imagery in Art History and Beyond, p. 247—278download article: PDF
Localized Stories and Regional Tales: Imagery, Identity, and Cultural Negotiation in Ulúa Visual Narratives, p. 279—314download article: PDF
Hirtengeschichte und Hirtenbild. Überlegungen zur Wechselwirkung der Motivauswahl bukolischer Sarkophagreliefs und ihrer Thematisierung in der bukolischen Literatur, p. 315—337download article: PDF
Mit Mauern leben – mithilfe von Mauern erzählen. Vom assoziativen Potential antiker Stadtbefestigungen und seiner Bedeutung für die Ausprägung und Nachwirkung frühgriechischer Dichtung und Bildsprache, p. 339—365download article: PDF
Visual Narrative in Dutch Golden Age Still Lifes. A theoretical examination of the role of colour, form, perspective and composition in the making and valuation of still lifes, p. 367—395download article: PDF
“Alltagsmenschen”: Inside and Outside the Storyworld of The American Way, p. 397—420download article: PDF
Hinter die Maske geblickt: Unteritalische Vasenbilder als Identitätsvermittler, p. 421—447download article: PDF
Shifting Scenes and Characters: Representations of Salome and the Story of Beheading of John the Baptist in Visual Art, p. 449—468download article: PDF
Von Menschenbildern und Textmaschinen: Was Cyborgs im Film über den Wandel medialer Kommunikation erzählen, p. 469—507download article: PDF
Visual Representations of the Events of the Cold War as Depicted in LIFE Magazine, p. 509—528download article: PDF
Lebensentwürfe „auf der Kippe“, einschneidende Erlebnisse und ein Moment Ewigkeit. Narrative Modi der Hildesheimer Bernwardssäule und die Visualisierungsstrategien theologischer Grundzüge, p. 529—558download article: PDF
Yenilmezler und Çapulcular in den Türkei-Protesten 2013: Identitätsbildungsprozesse und politisch-ikonografische Repräsentationen von Widerstand, p. 559—591download article: PDF
Was sind eigentlich Narreme?, p. 593—614download article: PDF
Kingdom of Characters. Die ‚Mangaisierung‘ des japanischen Alltags aus bildtheoretischer Perspektive, p. 615—648
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