The combination of image and text is a central element of Roman mosaics from the third to fifth centuries. This volume is the first to present a comprehensive media studies analysis of the complex medial configuration of these artworks that views both media as equal. It reveals mosaics’ communicative strategies within their spatial contexts but also in light of their social and cultural background.
- Language: German
- Publisher: De Gruyter
- Copyright year: 2022
- Audience: Classical archaeologists, classicists, cultural scientists
- Pages
- Front matter: 9
- Main content: 598
- Illustrations
- Illustrations: 43
- Coloured Illustrations: 121
- Coloured Line drawings: 174
- Keywords: Theory of media; intermediality; mosaic; late antiquity
eBook
- Published: March 21, 2022
- ISBN: 9783110775730
Hardcover
- Published: April 4, 2022
- ISBN: 9783110775365
Frontmatter
Publicly Available
I Vorwort
Publicly Available
V Inhalt
Publicly Available
VII Teil I: Prolegomena
I.1 Einleitung
Open Access
1 I.2 Methodische Überlegungen
Open Access
19 I.3 Zur Konzeptualisierung medialer und kommunikativer Aspekte
Open Access
41 Teil II Worte gelegt wie Steine – Steine gelegt wie Worte: Zur Konzeptualisierung von Bild und Text auf Mosaiken in domus und villae
II.1 Zum Auftakt: Text und Bild und ihre gemeinsame Ästhetik
Open Access
75 II.2 Öffentliche Spiele im privaten Raum: zwischen voluptas spectandi und Selbstdarstellung
Open Access
79 II.3 Pavimentierte paideia?
Open Access
163 II.4 Namensbeischriften: zwischen Notwendigkeit und voluptas nominandi
Open Access
203 II.5 Idiosynkratische Medienkombinationen: Obskur, aber für wen?
Open Access
243 II.6 Schlussbetrachtungen: Bild und Text auf römischen Mosaiken
Open Access
273 Teil III Katalog der Mosaiken und ihrer Kontexte
Open Access
281 Tafelteil
Open Access
449 Anhang
Literaturverzeichnis
Open Access
523 Abbildungsverzeichnis
Open Access
569 Indices
Open Access
No comments:
Post a Comment